5. žiadosť o platbu
Zdržanie a/alebo nesplnenie jedného míľnika ohrozuje podanie celej žiadosti
o platbu Európskej komisii, t.j. vyplatenie 597 812 348 EUR.
Národná implementačná koordinačná autorita pravidelne vyhodnocuje plnenie míľnikov a cieľov z časového i obsahového hľadiska.
Aktualizácia stavu implementácie: 2.10.2024
Míľniky/ciele
Metodiky pre rozhodovací proces Pamiatkového úradu Slovenskej republiky
Komponent 2: Obnova budov
Reforma 2: Zvýšenie transparentnosti a zefektívnenia rozhodnutí Pamiatkového úradu Slovenskej republiky
Vypracovanie a prijatie troch metodík na klasifikáciu pamiatkových budov s cieľom zvýšiť transparentnosť, verejnú akceptáciu a urýchliť rozhodovacie procesy Pamiatkového Úradu Slovenskej republiky. Pamiatkový úrad prijme na základe štandardizovaných metodík diagnostiku aspoň 1 000 pamiatok vo vlastníctve štátu na účely diagnostiky základných technických, stavebných, ekonomických, energetických a iných aspektov relevantných pamiatok vo vlastníctve štátu s cieľom uľahčiť rozhodnutia o obnove.
MK SR
Q4 2023
Nadobudnutie účinnosti optimalizovaného grafikonu železničnej dopravy
Komponent 3: Udržateľná doprava
Reforma 2: Reforma verejnej osobnej dopravy
Ministerstvo dopravy a výstavby implementuje objednávanie služieb osobnej železničnej dopravy na základe dokončeného plánu dopravnej obslužnosti do 31. decembra 2023.
MD SR
Q4 2023
Prechod od využívania uhlia v regióne Hornej Nitry
Komponent 4: Dekarbonizácia priemyslu
Reforma 1: Ukončenie výroby elektrickej energie z uhlia v elektrárni Nováky a transformácia regiónu Hornej Nitry
V rámci transformácie regiónu Hornej Nitry, pokiaľ ide o elektráreň Nováky: · slovenské orgány ukončia podporu výroby elektrickej energie z hnedého uhlia, · výroba elektriny z hnedého uhlia sa ukončí.
MH SR, MŽP SR, MIRRI
Q4 2023
Reforma krajinného plánovania
Komponent 5: Adaptácia na zmenu klímy
Reforma 1: Reforma krajinného plánovania
Ministerstvo životného prostredia vypracuje do 31. decembra 2023 zákon, ktorý potom schváli Národná rada Slovenskej republiky. K zákonu sa do 31. decembra 2023 vypracuje metodika na posudzovanie hodnoty krajiny a ekosystémov, ktorej cieľom bude zabezpečiť, aby sa pri územnom rozhodovaní a stavebných konaniach zohľadňovali aspekty adaptácie na zmenu klímy, pričom sa podporí realizácia prírode blízkych protipovodňových opatrení a opatrení na prevenciu sucha a úbytku biodiverzity.
MŽP SR
Q4 2023
Majetkové vysporiadanie sa so súkromnými vlastníkmi
Komponent 5: Adaptácia na zmenu klímy
Investície 1: Adaptácia regiónov na klimatickú zmenu s dôrazom na ochranu prírody a rozvoj biodiverzity
Z celkového cieľa majetkovo vysporiadať pozemky s rozlohou 12 915 ha sa majetkovo vysporiada aspoň 12 258 ha. Do 30. júna 2022 vypracuje pracovná skupina ministerstva životného prostredia metodiku na stanovenie hodnoty a ceny pozemkov. Výzvy na odkúpenie pôdy v chránených oblastiach, najmä v národných parkoch, sa budú pre vybrané oblasti vyhlasovať priebežne do 31. decembra 2023.
MŽP SR
Q4 2023
Prijatie legislatívnych zmien, ktoré zavedú definíciu segregácie do zákona a vytvorenie metodických materiálov na implementáciu desegregácie
Komponent 6: Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania
Reforma 5: Podpora desegregácie škôl
Legislatívne zmeny sa budú týkať antidiskriminačného zákona (č. 365/2004 Z. z.) alebo školského zákona (č. 245/2008 Z. z.) a ďalších právnych predpisov, spojených s financovaním a riadením škôl. Definícia segregácie jednoznačne určí, aké konanie a opomenutie je považované za segregáciu, aby pri výklade nedochádzalo k rôznym interpretáciám. Metodické materiály poskytnú usmernenia pre prevenciu a odbúravanie segregovaného vzdelávania pre jednotlivých aktérov vzdelávania (napr. zriaďovateľov, školy a školské zariadenia, riaditeľov, učiteľov atď.) v praxi.
MŠVVaŠ SR
Q3 2023
Percentuálny podiel vyškolených učiteľov, najmä v príprave na nové kurikulum, inkluzívnom vzdelávaní a digitálnych zručnostiach
Komponent 7: Vzdelávanie pre 21. storočie
Reforma 2: Príprava a rozvoj učiteľov na nové obsahy a formu výučby
Do 31. decembra 2023 absolvuje odbornú prípravu aspoň 55 % pedagogických a odborných zamestnancov škôl.
MŠVVaŠ SR
Q4 2023
Výkonnostné zmluvy podpísané s verejnými vysokými školami
Komponent 8: Zvýšenie výkonnosti slovenských vysokých škôl
Reforma 1: Zmena financovania vysokých škôl vrátane zavedenia výkonnostných zmlúv
Podpísané výkonnostné zmluvy najmenej s 90 % verejných vysokých škôl
MŠVVaŠ SR
Q4 2023
Uzavreté aspoň dve výzvy na podporu strategického rozvoja vysokých škôl
Komponent 8: Zvýšenie výkonnosti slovenských vysokých škôl
Investícia 1: Podpora pri strategickom rozvoji vysokých škôl
Prostredníctvom dvoch výziev na podporu strategického rozvoja vysokých škôl opísaného v reforme 5 sa vytvorí:
a) dotačný podprogram rozvoja vysokých škôl, v rámci ktorého sa podporia projekty rozvoja výskumnej, vzdelávacej a ubytovacej infraštruktúry s vysokou pridanou hodnotou pre excelentný výskum a internacionalizáciu:
napríklad modernizácia existujúcich priestorov alebo nové priestory pre koncentráciu excelentného výskumu a doktorandského štúdia vrátane zahraničných výskumníkov, modernizácia existujúcich priestorov alebo nové priestory pre praktickú výučbu v profesijných bakalárskych študijných programoch, obnova existujúcich alebo vybudovanie nových priestorov interiérových zariadení, debarierizácia a moderná digitalizácia budov.
b) prostredníctvom programu rozvoja vysokých škôl sa podporí projektový manažment a vyvolané investície spájania vysokých škôl. Po schválení cestovnej mapy a v závislosti od jej realizovateľnosti a ambicióznosti, ako aj zdôvodnenia potrebných investícií a zabezpečenia ich ďalšej udržateľnosti, bude jej súčasťou aj investičný plán viazaný na postup spájania celkov vysokých škôl.
MŠVVaŠ SR
Q3 2023
Počet podporených excelentných výskumných pracovníkov
Komponent 9: Efektívnejšie riadenie a posilnenie financovania vedy, výskumu, inovácií
Investícia 3: Excelentná veda
Z celkového cieľa podporiť 715 výskumných pracovníkov sa v rámci výziev podporí najmenej 650 excelentných výskumných pracovníkov. Očakáva sa, že investícia povedie k:
- výberu 15 veľkých grantov pre excelentné výskumné tímy podpore:
- 425 štipendiám pre výskumných pracovníkov v rôznych fázach kariéry (R1 – R4)
- 200 „Early stage“ výskumných grantov pre mladých výskumných pracovníkov
- 90 projektov v rámci kapitálového „boostra“
ÚV SR
Q1 2024
Spustenie a implementácia finančných nástrojov na podporu inovácií
Komponent 9: Efektívnejšie riadenie a posilnenie financovania vedy, výskumu, inovácií
Investícia 6: Finančné nástroje na podporu inovácií
V investičnej fáze sa v súlade s investičnou stratégiou/zmluvnou dohodou spustia minimálne dva finančné nástroje, ktoré dodržiavajú zásady NDSH (2021/C58/01) požadujúce kritériá vylúčenia investície a súlad s príslušnými právnymi predpismi EÚ a vnútroštátnymi právnymi predpismi v oblasti životného prostredia. Aspekty DNSH sa náležite zohľadnia v zmluvnej dohode medzi slovenskými orgánmi a implementujúcimi partnermi/finančnými sprostredkovateľmi.
Finančné nástroje podporujú inovácie v podnikoch a zahŕňajú tieto schémy:
- kapitálový vstup v ranej fáze životného cyklu podniku
- kapitálový vstup v rastovej fáze podnikov
ÚV SR
Q4 2023
Zriadenie ústredného orgánu pre správu nemocníc z organizačného, prevádzkového a ekonomického hľadiska
Komponent 11: Moderná a dostupná zdravotná starostlivosť
Reforma 3 Centralizácia riadenia najväčších nemocníc
Tento orgán bude efektívne zabezpečovať riadiacu štruktúru pre 19 nemocníc, ktorá bude pozostávať zo siete nemocníc v pilotnej fáze (pozri ďalej uvedený cieľ). To znamená, že bude: riadiť, usmerňovať a hodnotiť plánovanie a výkonnosť nemocníc, ako je finančná kontrola, kontrola dodržiavania predpisov, ľudské zdroje, riadenie kvality a rizík s prepojením na klinické postupy. Okrem toho bude poskytovať aj odporúčania na optimalizáciu výdavkov a zásob liekov a zdravotníckych pomôcok.
MZ SR
Q4 2023
Navigačný systém pre liečbu fibrilácie predsiení v 3 ústavoch srdcovocievnych chorôb
Komponent 11: Moderná a dostupná zdravotná starostlivosť
Investícia 3 Digitalizácia v zdravotníctve
Vybavenie troch ústavov srdcovocievnych chorôb navigačným systémom (zariadením na pulznú abláciu s príslušným pomocným zdravotníckym vybavením) na vykonávanie zákrokov pri liečbe fibrilácie predsiení, čím sa: · zníži priemerné trvanie zákrokov pri liečbe fibrilácie predsiení aspoň o 30 % v porovnaní so základným scenárom (t. j. v porovnaní s priemerným trvaním operácií za predchádzajúcich päť rokov), · zvýši počet úspešných zákrokov pri liečbe fibrilácie predsiení vykonaných do 4. štvrťroka 2024 aspoň o 20 % v porovnaní so základným scenárom pred investíciou (t. j. v porovnaní s priemerným ročným objemom za predchádzajúcich päť rokov).
MZ SR
Q4 2024
Predloženie koncepcie financovania sociálnych služieb na verejnú diskusiu
Komponent 13: Dostupná a kvalitná dlhodobá sociálno-zdravotná starostlivosť
Reforma 1: Reforma integrácie a financovania dlhodobej sociálnej a zdravotnej starostlivosti
V nadväznosti na prvú fázu prípravy reformy financovania sociálnych služieb Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky navrhne novú koncepciu financovania sociálnych služieb na konzultáciu so zainteresovanými stranami.
MPSVaR SR
Q4 2023
Zjednotenie posudkovej činnosti
Komponent 13: Dostupná a kvalitná dlhodobá sociálno-zdravotná starostlivosť
Reforma 2: Posudzovanie potrieb starostlivosti
Nadobudnutie účinnosti legislatívy o sociálnych službách, ktorou sa zjednotí posudková činnosť, ktorú doteraz vykonávali rôzne orgány, a ktorou sa zároveň zmení zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia Reformou posudkovej činnosti sa odstránia neefektívnosti a byrokracia pre posudkových lekárov a posudzovateľov. Zadefinujú sa nové jednotné kritériá odkázanosti, aby bolo posudzovanie transparentnejšie. Posudková činnosť sa bude digitalizovať – posudkoví lekári budú využívať systém elektronického zdravotníctva. S cieľom zabezpečiť účinnú implementáciu reformy sa finančné zdroje v rámci tejto reformy použijú na zabezpečenie počítačového a kancelárskeho vybavenia pre 200 posudzovateľov.
MPSVaR SR
Q1 2024
Vytvorenie jednotného systému dohľadu s ústredím a 8 pobočkami
Komponent 13: Dostupná a kvalitná dlhodobá sociálno-zdravotná starostlivosť
Reforma 3: Reforma dohľadu nad sociálnou starostlivosťou a zabezpečenie infraštruktúry pre jej implementáciu
Dokončenie infraštruktúry potrebnej na fungovanie orgánu dohľadu – ústredie a 8 regionálnych pobočiek. Náklady zahŕňajú priestory, vozidlá, počítačové vybavenie a ďalšie nevyhnutné predpoklady na činnosť.
MPSVaR SR
Q1 2024
Poskytnutie potrebnej infraštruktúry na podporu boja proti praniu špinavých peňazí a korupcii
Komponent 16: Boj proti korupcii a praniu špinavých peňazí
Investícia 1: Nástroje a kapacity na boj proti korupcii a praniu špinavých peňazí
Dokončenie týchto krokov:
- Nákup softvérového nástroja „goAML“ do 4. štvrťroka 2022 a jeho zavedenie do 3. štvrťroka 2023
- Spustenie testovacej verzie Centrálneho registra účtov so všetkými zákonom preddefinovanými funkcionalitami s prístupom k údajom do 2. štvrťroka 2022 a následné spustenie finálnej verzie vo 4. štvrťroku 2022
- Sfunkčnenie a úplné technické dovybavenie Úradu na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti do 3. štvrťroka 2022
- Úprava priestorov a IKT vybavenie útvarov NCODK a NAKA pre finančné vyšetrovanie a preverovanie pôvodu majetku podľa regionálnych úrovní (model 1 + 4) do konca 4. štvrťroka 2023.
MV SR/ ÚV SR
Q4 2023
Rekvalifikácia príslušníkov polície vo finančných vyšetrovaniach a analytických činnostiach
Komponent 16: Boj proti korupcii a praniu špinavých peňazí
Investícia 1: Nástroje a kapacity na boj proti korupcii a praniu špinavých peňazí
Zriadenie centrálneho analytického pracoviska NAKA a regionálnych analytických pracovísk a pracovísk finančného vyšetrovania NAKA a zriadenie regionálnych analytických pracovísk a pracovísk finančného vyšetrovania Národnej centrály osobitných druhov kriminality (NCODK) v 1. štvrťroku 2022. Účasť všetkých vymenovaných zamestnancov novozriadených útvarov Policajného zboru na odbornej príprave, workshopoch a seminároch za účasti zahraničných a vnútroštátnych školiteľov, spolupráca s CEPOLom a Europolom.
MV SR
Q4 2023
Plán prioritných životných situácií
Komponent 17: Digitálne Slovensko
Reforma 1: Budovanie eGovernment riešení prioritných životných situácií
Analýza koncepcie služieb a identifikácia nedostatkov (plánu) s cieľom ich vylepšenia pomocou všetkých dotknutých verejných inštitúcií.
MIRRI SR
Q4 2023
Centrálna platforma na využívanie zdrojov IT (digitálne trhovisko)
Komponent 17: Digitálne Slovensko
Reforma 2: Centrálny manažment IT zdrojov
Zavedenie platformy nástrojov a politík pre nový spôsob nákupu a využívania IT komodít, odborných kapacít, využívania cloudových služieb a otvoreného zdrojového kódu. Služby sa budú obstarávať centrálne (rámcová zmluva) a používatelia služieb budú mať možnosť dynamicky čerpať podľa potreby z centrálnej platformy.
MIRRI SR
Q4 2023
Zverejnenie Akčného plánu pre vodík
REPowerEU
Reforma 2 – Čiastkové opatrenie 2: Akčný plán pre vodík
V akčnom pláne sa vymedzia priority rozvoja ekosystému v oblasti vodíka primárne z obnoviteľných zdrojov na Slovensku, najmä na základe analýzy rôznych segmentov slovenského vodíkového hospodárstva, v ktorom sa predovšetkým zosúladí ponuka vodíka z obnoviteľných zdrojov a dopyt po ňom s legislatívnym rámcom EÚ. V akčnom pláne sa stanovia priority verejného financovania v prípade rôznych segmentov slovenského vodíkového ekosystému a stanovia sa lehoty na vyhlásenie príslušných výziev na financovanie. K akčnému plánu sa pripojí zoznam primárnych právnych predpisov, sekundárnych právnych predpisov a záväzných technických noriem, ktoré sa prijmú na účely zosúladenia s právnym rámcom EÚ.
MH SR
Q2 2024
Uvedenie Energetického dátového centra do prevádzky
REPowerEU
Investícia 1.4: Modernizácia a digitalizácia prenosovej sústavy a regionálnych distribučných sústav – Energetické dátové centrum
Spustenie produkčnej prevádzky Energetického dátového centra.
MH SR
Q3 2024