7. žiadosť o platbu
Zdržanie a/alebo nesplnenie jedného míľnika ohrozuje podanie celej žiadosti
o platbu Európskej komisii, t.j. vyplatenie 761 212 461,02 EUR.
Národná implementačná koordinačná autorita pravidelne vyhodnocuje plnenie míľnikov a cieľov z časového i obsahového hľadiska.
Aktualizácia stavu implementácie: 13.11.2025
Míľniky/ciele
Zvýšenie kapacít Slovenskej inšpekcie životného prostredia
Komponent 4: Dekarbonizácia priemyslu
Investícia 2: Zabezpečenie fungovania procesov Slovenskej inšpekcie životného prostredia naviaza
Investície budú viesť k modernizácii vybavenia, ako aj zariadení Slovenskej inšpekcie životného prostredia. Nové vozidlá inšpekcie budú vybavené kancelárskou a meracou technikou, najmä na inšpekciu ochrany ovzdušia, ochrany vôd a odpadového hospodárstva. Investície zabezpečia zlepšenia v budovách inšpekcie.
MŽP SR
Q2 2025
Podiel odborov nižšieho stredného odborného vzdelávania (NSOV), ktoré boli optimalizované v nadväznosti na potreby trhu práce
Komponent 6: Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania
Reforma 4: Implementácia nástrojov na prevenciu predčasného ukončovania školskej dochádzky a úprava F-odborov
Optimalizačný proces je založený na výsledkoch procesu plánovania výkonov F-odborov, ktorý bude fungovať v rámci osobitného režimu v porovnaní s klasickým plánom výkonov.
Obsah F-odborov sa potom upraví na základe ponuky trhu práce alebo sa posúdi a prípadne sa odbory odstránia zo vzdelávacieho systému.
MŠVVaM SR
Q2 2025
Odstránenie architektonických bariér väčších stredných škôl
Komponent 6: Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania
Investícia 1: Debarierizácia školských budov
Kvantitatívny ukazovateľ určuje počet debarierizovaných väčších stredných škôl.
MŠVVaM SR
Q2 2025
Počet nemocníc zapojených do systému centrálneho riadenia
Komponent 11: Moderná a dostupná zdravotná starostlivosť
Reforma 3 Centralizácia riadenia najväčších nemocníc
Systém centrálneho riadenia bude zahŕňať 19 štátom kontrolovaných nemocníc v pilotnej fáze.
MZ SR
Q2 2025
Zriadenie dvoch koordinačných orgánov pre duševné zdravie
Komponent 12: Humánna, moderná a dostupná starostlivosť o duševné zdravie
Reforma 1: Koordinovaná medzirezortná spolupráca a regulácia
Zriadia sa dva koordinačné orgány:
- Rada vlády SR pre duševné zdravie;
- Komora psychológov
Rada koordinuje politiky príslušných ministerstiev v oblasti duševného zdravia. Vypracuje Národný program duševného zdravia s akčným plánom, ktorý sa musí predložiť na schválenie Vláde SR.
Komora je registrovanou stavovskou organizáciou psychológov vo všetkých funkčných odvetviach (t. j. nielen v sektore zdravotnej starostlivosti). Prevádzkuje digitálny register profesionálnych psychológov pracujúcich v oblasti zdravotníctva, vzdelávania, sociálnych vecí, spravodlivosti, vnútorných vecí, obrany a iných.
MZ SR
Q2 2025
Počet pracovníkov v zdravotníctve, ktorí absolvovali odbornú prípravu v oblasti duševného zdravia
Komponent 12: Humánna, moderná a dostupná starostlivosť o duševné zdravie
Investícia 8: Vzdelávanie personálu v zdravotníctve
Z celkového cieľa poskytnúť odbornú prípravu v oblasti duševného zdravia pre 373 pracovníkov sa krátkodobá alebo dlhodobá certifikovaná odborná príprava v oblasti duševného zdravia dokončí pre 336 zdravotníckych pracovníkov.
MZ SR
Q2 2025
Rozšírenie a obnova domácej ošetrovateľskej starostlivosti
Komponent 13: Dostupná a kvalitná dlhodobá sociálno-zdravotná starostlivosť
Rozšírenie a obnova kapacít následnej starostlivosti a ošetrovateľskej starostlivosti
Investícia do materiálneho a technického vybavenia 91 nových a existujúcich agentúr domácej ošetrovateľskej starostlivosti. Podporí sa ňou zriadenie najmenej 11 nových agentúr domácej ošetrovateľskej starostlivosti a opätovné vybavenie najmenej 80 existujúcich agentúr domácej ošetrovateľskej starostlivosti.
MZ SR
Q1 2025
Rozšírenie a obnova siete mobilných hospicov
Komponent 13: Dostupná a kvalitná dlhodobá sociálno-zdravotná starostlivosť
Rozšírenie a obnova kapacít paliatívnej starostlivosti
V rámci týchto investícií do materiálneho a technického vybavenia nových a existujúcich mobilných hospicov sa podporí najmenej 20 nových mobilných hospicov a najmenej šesť existujúcich hospicov.
MZ SR
Q1 2025
Pravidlo 1in-2out, ex-ante hodnotenie s cieľom zabrániť goldplatingu a ex-post hodnotenie existujúcich regulácií
Komponent 14: Zlepšenie podnikateľského prostredia
Investícia 1: Kapacity na reformy na zníženie regulačného zaťaženia
Online podávanie správ o kontrole dodržiavania zásady 1in-2out (virtuálny účet) potvrdí, či sa pravidlo zavádza do praxe.
- Kontrola predložených legislatívnych materiálov (500 za rok)
- Príprava školení pre predkladateľov legislatívnych a nelegislatívnych materiálov (1 za rok)
- počet konzultácií poskytnutých predkladateľom (100 za rok)
- počet aktualizácií virtuálneho účtu na webovom sídle MH SR (12 za rok) – 4. štvrťrok/2024
Pravidelné ex-post hodnotenie účelnosti a opodstatnenosti existujúcich regulácií:
- Preskúmanie predložených legislatívnych materiálov (50 v roku 2022, 100 v nasledujúcich rokoch).
- Školenie pre predkladateľov legislatívnych materiálov (raz ročne) a poskytovanie konzultácií.
- Vytvorí sa mechanizmus na kontrolu uplatňovania zásady hodnotenia ex post – 4. štvrťrok/2024
Zavedenie ochrany pred neopodstatneným goldplatingom:
- Kontrola predložených hodnotení legislatívnych materiálov (40 za rok)
- Školenie pre predkladateľov legislatívnych materiálov (1x ročne)
- Počet konzultácií (30 za rok)
- Vypracovanie mechanizmu monitorovania uplatňovania zásady ochrany pred neopodstatneným goldplatingom - 2. štvrťrok 2025
MH SR
Q2 2025
Nadobudnutie účinnosti legislatívnych a procesných zmien - legislatívne a procesné zmeny na zrýchlenie vydávania environmentálnych povolení
REPowerEU
Reforma 1 – Čiastkové opatrenie 1: Legislatívne a procesné zmeny na zrýchlenie vydávania environmentálnych povolení
Upravia sa prahové hodnoty uvedené v tabuľke 2 v prílohe č. 8 k zákonu o EIA, aby sa urýchlil postup posudzovania vplyvov na životné prostredie v prípade geotermálnej a veternej energie. Namiesto povinného hodnotenia bude pri inštalácii jednotlivých veterných turbín s výkonom od 0,1 do 1 MW (vrátane) potrebné zisťovacie konanie podľa zákona o EIA. Povinné hodnotenie podľa zákona o EIA sa bude vzťahovať len na výstavbu veterných turbín s výkonom vyšším ako 1 MW. Pokiaľ ide o geotermálnu energiu, posudzovanie vplyvov na životné prostredie sa nebude uplatňovať pri vrtoch s hĺbkou do 300 metrov a vrty s hĺbkou od 300 do 500 metrov budú podliehať len zisťovaciemu konaniu. V zákone o EIA sa zavedú záväzné, vynútiteľné lehoty pre všetky povoľovacie konania podľa zákona o EIA, ktoré sa môžu líšiť v prípade niektorých technológií v oblasti OZE. Pri všetkých projektoch OZE s výnimkou vodných elektrární trvanie povinného hodnotenia nepresiahne 8 mesiacov a trvanie zisťovacieho konania nepresiahne 3 mesiace. Účinnosť nadobudnú legislatívne zmeny všetkých právnych predpisov v oblasti životného prostredia (voda, ovzdušie, odpad atď.) spolu s organizačnými zmenami vedúcimi k vzniku „čiastočne špecializovanej štátnej správy“ pre environmentálne povoľovanie.
MŽP SR
Q2 2025
Posúdenie trajektórií udržateľného využívania biomasy a dodávok biomasy na Slovensku
REPowerEU
Reforma 1 Čiastkové opatrenie 5: Príprava posúdenia trajektórií udržateľného využívania a dodávok biomasy na Slovensku na obdobie 2025 – 2035
Ministerstvo životného prostredia dokončí a uverejní posúdenie trajektórií udržateľného využívania biomasy na Slovensku a ich vplyvov na záchyty spojené s využívaním pôdy, so zmenami vo využívaní pôdy a s lesným hospodárstvom, biodiverzitu, ako aj na kvalitu ovzdušia na Slovensku v období do roku 2035. Vplyv na kvalitu ovzdušia sa bude posudzovať na základe dostupných údajov, a ak to bude relevantné, v hodnotení sa identifikujú nedostatky v dostupnosti údajov. V posúdení sa poskytnú odporúčania na usmernenie budúcich investícií do biomasy financovaných vládou alebo z fondov EÚ (napr. z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti, Modernizačného fondu, Kohézneho fondu).
Na výsledky hodnotenia sa bude odkazovať v integrovanom národnom energetickom a klimatickom pláne (NEKP) podľa nariadenia (EÚ) 2018/1999 a budú doň začlenené, pokiaľ budú v čase jeho aktualizácie a podávania správ k dispozícii, a rovnako budú začlenené aj do aktualizovaného národného programu riadenia znečisťovania ovzdušia podľa smernice (EÚ) 2016/2284 o národných emisných stropoch.
MŽP SR
Q2 2025
Opatrenia na podporu zavádzania vodíka
REPowerEU
Reforma 2 – Čiastkové opatrenie 2 – Akčný plán pre vodík
Ako súčasť priaznivých podmienok akčného plánu pre vodík prijmú slovenské orgány legislatívne opatrenia, sekundárne legislatívne opatrenia a záväzné technické opatrenia týkajúce sa výroby vodíka z obnoviteľných zdrojov, noriem skladovania vodíka, jeho priemyselného a energetického využitia a rôznych druhov jeho prepravy. Legislatívne opatrenia prijme Národná rada Slovenskej republiky.
Zoznam opatrení bude vychádzať zo zoznamu primárnych právnych predpisov, sekundárnych právnych predpisov a záväzných technických noriem pripojených k akčnému plánu pre vodík.
MH SR
Q2 2025
Stratégia spravovania budov štátnej správy
REPowerEU
Reforma 4: Spravovanie budov štátnej správy
V stratégii spravovania budov štátnej správy sa vymedzia nástroje a postupy na i) optimalizáciu fondu budov štátnej správy a jeho efektívnejšie využívanie; ii) zvyšovanie energetickej efektívnosti, dosahovanie úspor energie a zvyšovanie využívania energie z obnoviteľných zdrojov a riešení šetrných k životnému prostrediu a iii) zníženie celkových nákladov spojených s užívaním budov. Stratégia bude obsahovať podrobný prehľad súčasných regulačných, finančných a prevádzkových rámcov pre štátne budovy.
ÚV SR
Q2 2025
Rozsah renovovanej podlahovej plochy policajných budov s cieľom znížiť energetickú náročnosť budov (v m²)
16 – Boj proti korupcii a praniu špinavých peňazí – Investícia 2: Vybavenie a digitalizácia Policajného
Z celkového cieľa zrenovovať 49 965 m² podlahovej plochy budovy sa zrenovuje najmenej 45 000 metrov štvorcových v policajných budovách s cieľom znížiť ich energetickú náročnosť. Technické, materiálne a priestorové zabezpečenie útvarov kriminálnej analýzy, služieb kriminalistickej techniky a útvarov na boj s environmentálnou trestnou činnosťou podľa materiálového inventára.
MV SR
Q2 2025
Počet ambulancií primárnej starostlivosti podporených pilotným programom
Komponent 11: Moderná a dostupná zdravotná starostlivosť
Investícia 1 Podpora otvárania nových ambulancií primárnej starostlivosti
Celkovým cieľom je zriadiť 124 ambulancií všeobecných lekárov pre dospelých a všeobecných lekárov pre deti a dorast, a to vo forme dotácie na dorovnanie nákladov za prvý rok prevádzky ambulancie alebo na financovanie počiatočných investičných nákladov.
MZ SR
Q2 2026
Elektronizácia postupov udeľovania povolení na pobyt s cieľom zjednodušiť postupy pre verejnosť
Komponent 16: Boj proti korupcii a praniu špinavých peňazí
Investícia 2: Vybavenie a digitalizácia Policajného zboru – nový Informačný systém evidencie cudzincov (IS ECU)
Uvedenie nových modulov Informačného systému evidencie cudzincov do plnej prevádzky s týmito kľúčovými funkciami: podanie žiadosti o pobyt a obnovenie pobytu, registrácia pobytu, elektronizáciu žiadosti o vydanie dokladu, moduly notifikácie a elektronizácia komunikácie v priebehu konania.
MV SR
Q4 2024
Modernizácia súdneho IT vybavenia pre zamestnancov súdov
15 – Reforma justície – Investícia 2: Digitalizácia a analytické kapacity
Nakúpi a dodá sa digitálne vybavenie súdov na zefektívnenie ich práce s cieľom vybaviť ich technológiou na efektívne vedenie pojednávaní a úkonov na diaľku. Z celkového cieľa poskytnúť vybavenie 6 100 zamestnancom súdov sa modernizácia IT vybavenia (nové notebooky, dokovacie stanice, monitory, telefóny) uskutoční pre najmenej 6 000 zamestnancov súdov, ktoré budú zreorganizované po reforme súdnej mapy.
MS SR
Q4 2024
Počet zorganizovaných hackathonov
Komponent 17: Digitálne Slovensko
Investícia 5: Granty so zjednodušenou administratívou („Fast grants“)
Zorganizovanie 17 hackathonov – podujatí, na ktorých sa udeľujú rýchle granty na inovatívne riešenia najinovatívnejším riešeniam súčasných spoločenských výziev. Účastníkmi podujatí budú začínajúce podniky (startupy), iné spoločnosti, výskumné inštitúcie, univerzity a ich študenti a iní odborníci. Víťazné tímy poskytnú svoje riešenia verejnej správe, resp. širšej verejnosti.
MIRRI SR
Q2 2026